Pagina's

zaterdag 30 november 2013

Plaatjes van zaterdagavond rond 7 uur

Besluit van de dag.

Enerverend. Na terugkeer uit de stad hebben we om hal vier gegeten. Rode kool met een gebakken haring. Daarna kwam om 5 uur de dominee. Toen we hem zouden volgen wilde de bus niet starten. Wat nu. Uiteindelijk was er iemand met een charger en konden we alsnog vertrekken. Toen was het al ver na 6. De lading werd gelost. En daarna hebben we nog kort gesproken en heeft hij ons weer teruggebracht naar het hotel. Morgen is de dienst om 11uur. Daarna weer meer. De foto's in het volgende bericht.

Bezoek RK kerk

In het centrum is een rk kerk die we bezochten. Er werden juist een aantal kinderen gedoopt.

Mrt de metro

Het is wel een beetje prijzig, maar voor een keer kan dat wel. Met 11 man een retourtje naar het centrum. 55.000 roebel. Juist €4.50. En hij doet het echt.

Vrije tijd

We gaan een poosje in het centrum kijken. Met 11 in de bus van Pjotr, dan moeten er ook achterin. Onderweg zag ik een aantal bonte kraaien. Die zie je bij ons niet zoveel. Arie heeft een beetje last van zijn keel. Die ging nog een poosje liggen met een paracetamol. Vanmiddag gaan we Georgij ontmoeten.

vrijdag 29 november 2013

Avondgebed

7 uur was.de wekelijkse bidstond van de gemeente waar Pjotr deel van uitmaakt. 3 preken van 20 min. en tussendoor een vers en gebeden. Aan het eind werd een kindje opgedragen. Daarna had ik een korte ontmoeting me t de predikant die ook in katwijk was. Daarna een maaltijd verzorgd door een aantal jonge dames. Het was heerlijk. Nu weer terug in hotel. Welterusten voor straks

Maz hotel

We zijn gearriveerd in ons hotel
Nu gaan we over een uur naar de kerk.

Minsk

We rijden in Minsk. Op weg naar.hotel nu.
Pjotr rijdt voor ons uit.

Natte sneeuw

De reis neemt wat meer tijd. De weg is nat. Gelukkig vriest het niet.

Nog 175 km

We zijn nog zeker 2uur onderweg. De aardappels en haere-boanen (zo ongeveer denk ik) staan op. Het menu vermeldt verder gepaneerde schnitzel en vla met slagroom toe. Voor we Mink binnenrijden hebben we dan al een hapje gegeten.
Er staat nu een dvd op met de Roemenië-reis van Huig. Daardoor is het redelijk rustig in de bus.

Lachende Jan

Kan op het bureaublad

Onderweg naar Minsk

We gaan nu naar de hoofdstad Minsk. De stad heeft ongeveer 2 miljoen inwoners. Vanavond hopen we het gebedsuur bij te wonen in de gemeente van Pjotr. We slapen in het Mazhotel. Dat is vast duurder dan het Internaat. € 7,73 p.p. met ontbijt. Voor humanitaire hulpverleners hanteert men verlaagd tarief.

Keukenploeg

De maaltijd werd bereid door leerlingen van het internaat.

Ontbijt

Het ontbijt is weer prima. Een soort noedels met omelet. En ook een pizza-achtig sneetje met ei. Brood en een kopje thee.

donderdag 28 november 2013

Lading gelost

Het spijt me, maar er was niet eerder gelegenheid. De vrachtwagens zijn leeg. De hal is bijna vol. Valentina gelukkig
Zs dacht de afgelopen zomer haar charitatieve instelling Moserde te moeten stoppen. Sommige van de werknemers .moesten ander werk zoeken. Volgend jaar zullen we ook in het voorjaar proberen een lading te brengen. We zijn geholpen door sterke mannen. De heftruck bleek het niet te doen, dus werd gelost via de laadklep. En zoals u ziet aan de tijd zonder veel moeite. Nu rijden de chauffeurs de vr.wagens naar Brest en wordt de bus gekuist van de vaat.

De heftruck

We hebben een goede heftruckchauffeur. Maar de heftruck laat het afweten. Valentina probeert een andere te organiseren.

Gelukkig hebben we een heftruckchauffeur

Hij rijdt. Jan vroeg of we oordoppen meegenomen hadden.

Eerst een bakje

Parkeerplaats bij brandweer

Hier hebben ds wagens gestaan vannacht. Bij daglicht ziet het.er minder luguber uit dan gisteravond. Nu even tanken met bus en dan naar opslag van Miloserde.

Belangrijk bericht voor famieleden.

Dames. Zeg nooit tijxens telefoongesprek met echtgenoot: oh dat weet ik allang, dat heb ik al gelezen o.i.d. Dan worden de tel. Gesprekken wel erg kort of blijven helemaal uit. Ze klagen steen en been dat ze steeds zulke reacties krijgen.

Vertek

We gaan de vrachtwagens ophalen. Maar er staat een auto in de weg. Ko.t goed.

Ontbijt

De keukenstaf

Vraag niet hoe het heet.

Werkdag 1

Het lijkt erg koud buiten. Maar nog steeds droog. We hebben een goede nacht gehad. Vandaag wordt er gelost. Half tien wordt het ontbijt geserveerd. Beetje laat, maar na 2 nachten met weinig slaap wel een goed idee. Straks begint het lossen.

woensdag 27 november 2013

De tijd in Belarus

Het is in Belarus 2 uur later in plaats van 1 uur. Nu is het kwart voor zeven.

Wagens door douane vrijgegeven.

We verlaten nu het douaneterrein in Brest. Ik ben weer voorzien van een paar gigabyte data en kan U op de hoogte houden. Pjotr en Valentina hebben geholpen met de papieren en gaan nu met ons mee terug naar Kobrin.
Het was een enerverende dag, maar nu het allemaal achter xe rug is zijn we heel dankbaar. Later daarover meer.

Over

Het is gebeurd. We rijden naar de uitgang van het douaneterrein. Dan hopen we direct Pjotr te ontmoete . Al de lading gaat mee.

Helaas.

Als alles vlot verloopt, dan went de voorspoed snel. Dus nu bezitten we onze ziel in lijdzaamheid. Nu zijn er vooral problemen met codes die de ene douanier goed vindt en de andere niet. Daar doe je niet zoveel aan. 2vrachtwagens hebben hun papieren klaar. Onderwijl wordt er ontbeten.

dinsdag 26 november 2013

Over de grens

Poolse grens overgestoken. problemen met het gewicht. Maar uiteindelijk alles goedgekomen. We gaan nu naar Belarus.

Bij de poolse grens

We zijn nu bij de Poolse douane. Ik heb w een beetje moeie benen. Net 4km vrachtwagens voorbijgelopen
Maar het leverde wat op. We stonden achter 7 km. En toen na enige strubbeling ineens vooraan. Nu zijn de chauffeurs de papierwinkel aan het regelen en Huib en Arie doen de uitgestelde afwas. Wie weet tot later

Bijna

Nog enkele km.s en we staan voor de poorten van Belarus. We hopen dat de Pen ons vlug helpen en dan hoort u misschien nog meer. Hier vertelt men elkaar over een ver vissersverleden.

Laatste 130 km

Nog goed 2 uur tot de grens. Al hwlemaal donker sinds 4 uur.

Het waS heerlijk

Beste Rina en Nel, het was heerlijk. Gisteren een soepje en vandaag pasta. Huib heef t het allemaal rustig opgewarmd en zo hebben we heerlijk gegeten in de bus. Nu weer verder op de weg onder Warschau door. Nog 225 km tot de grens.

Dank voor de bemoedigende berichten.

Middagmaal

Vanwege een betere inpassing in het dagschema eten vanmiddag macaroni. Ik zal maar niet uitleggen waarom Huib dus straks eieren gaat bakken. Ondertussen gaan we gestaag voort. Nog 300 km tot Terespol/Kukurycki. De tweede ploeg chauffeurs zit inmiddels achter het stuur. Tot later maar weer. Verder gebeurd er immers niet zoveel. Het is nog steeds prachtig weer. Wel bewolking maar de zon komt er steeds door.

Poznan

We rijden langs Poznan. Prachtig weer.

En route

We zijn weer op de weg. Leen las Ps. 143. De Heere wil onze wegen vlak maken, ook al gaat het door de diepten en moeiten. De goede Geest geleide ons.
Het is stralend weer.

Tweede dag

Het is koud. Maar we zijn, na korter of langer geslapen te hebben, wakker. Zojuist deed Arie het licht aan in de bus. O tbijtje voor de ploeg. En dan om 7 uur  'en route'. Geen regen en geen sneeuw. Psalm 3.

maandag 25 november 2013

Aangekomen in Polen

Zojuist hebben we de BPpomp gevonden direct achter de grens. Daar zit ook viatoll en dus kunnen we de wegenbelasting betalen. We blijven hier dan staan en kunnen dan morgen om 7uur weer rijden. Al met al dus een voorspoedige dag. Nu gaat er gegeten worden.

Weerbericht

Het is koud met aardig wat wind. Maar het is al bijna de hele dag droog. Af en toe een buitje maar nu mooi droog weer.

2de wissel

Zo staan 140 km voor de Poolse grens. De eerstr groep chauffeurs gaat nu nog weer een poosje achter het stuur. De bruinebonensoep staat zachtjes te warmen.

Beste bus

Xe kleine vrachtwagen had even wat problemen met de versnellingsbak, maar rijdt  weer met groot elan voorop. Jan Plug doostaat de vuurproef geweldig. De bus rijdt prima. En het is heerlijk rustig. Lof voor de mannen van Blom.

1ste stop

Chauffeurs gewisseld. En weer verder. Gerrit Pluimgraaf passeerde met een stoot op de claxon.

We naderen de grens

Nog een paar km. en dan passeren we de grens. Arie zit aan het roer in de bus. Zo juist nog een aantal paketten geladen uit Dortinchem en Nunspeet. Dag Nederland.

Regenboog

Huig vertelde me toen hij de regenboog zag. Dat staat de regenboog van Jaap. (de Haas). Een aantal jaar geleden zei hij bij het zien van de regenboog aan het begin van de reis: de Heere gaat ook mee! Zo geloven se nu ook.

Onderweg

Internationale reispapieren klaar. Nu op de weg. Onder de regenboog.